Vrstvy osobnosti
Vrstvy osobnosti
1. vrstva
Soubor zákl. duš. funkcí (vnímání, myšlení, prožívání, chtění) vykazuje jistou akceleraci vývoje od raného dětství. Tyto duš. procesy jsou prostřednictvím učení, sebeformování postupně podřizovány vyšším řídícím mechanismům.
2. vrstva
Představuje osvojené a relativně ustálené řídící složky duševna (vědomosti, postoje, role atd.) zahrnující i cíle společnosti v procesu „socializace“ jedinců. Těžiště spadá do tzv. školního věku, kdy jedinec získává a uplatňuje poznatky, postoje, role, společ. normy apod.
3. vrstva
Představuje projevy reprezentující nejosobnější tendence jedince (sebeuvědomování, sebepoznávání, sebepojetí, sebehodnocení, seberealizaci). Charakteristické pro tuto fázi je inzenzivní formování samostat. kritérií vlastního sebeutváření a sebenaplňování.
4. vrstva
Zahrnuje nejvyšší a nejobecnější útvary duševního dění osobnosti, které se vystihují pojmy vzdělanost, moudrost či charakter.