Výchova v rodině, spolupráce rodiny a školy
9)Výchova v rodině, spolupráce rodiny a školy. Výchova k rodičovství a sexuální výchova
Rodina= základ společnosti, pojmem rodina se rozumí malá skupina lidí, která vzniká manželstvím a umožňuje vzájemné soužití mezi oběma manželskými partnery, soužití rodičů a jejich dětí, utvoření vztahů mezi příbuznými- vztahů mezi rodinou a společností
Fungování rodiny a funkci jednotlivých členů vymezuje zákon o rodině.
Funkce rodiny- a) biologicko-reprodukční: zabezpečení potřeb členů, reprodukční funkce
b) společenská: jde o prostředí, ve kterém se daří pomocí úzkých vazeb formulovat vztahy a osobnost
c) ekonomicko-zabezpečovací: ekonomické a materiální zabezpečení
d) rekreační: způsob trávení volného času
e) výchovná: odvíjí se od náhledu na výchovu a hodnoty rodičů, zpravidla se model výchovy přenáší na generace
Rodina jako výchovný činitel:
– rodina má hlavní zodpovědnost za výchovu svých dětí, v rodině se v pozitivním i negativním smyslu promítají celkové dlouhodobé důsledky výchovy jejich dětí
– od určitého věku dětí nemůže rodina zabezpečit komplexní a multikulturní rozvoj svými vlastními silami, je tedy odkázána na specializované instituce, jako je např. škola…
Na výchově dětí se spolu s rodinou podílejí: škola a učitelé; církevní organizace; speciální státní, soukromé a nadační instituce s participací na výchově handicapovaných dětí a mládeže; sportovní, zdravotnické, ekonomické, odborné a další organizace; hromadné sdělovací prostředky; další lokální a regionální faktory společenského prostředí.