Technotornní teorie aj.
Technotornní teorie – Brzezinski
Jedná se o variantu sociologie industrialismu. Lidstvo se vyvíjí progresivně, tento proces je automatický, závislý na vědeckotechnickém rozvoji. Stadium společnosti: agrární, průmyslové, technotronní. Vědci a technici se stali hlavní silou společnosti.
Postindustriální společnost – Bell
Dochází ke zmírnění politických a ideologických rozporů, práce lidí bude nahrazena kybernetickými stroji a pro lidi budou hlavní pracovní náplní věda, umění a služby.
Informační společnost
Etapa společenského vývoje spojená s růstem úlohy informací a informačních systémů pro řízení a fungování všech oblastí a sfér společenského života
80. léta
existence tří vývojových směrů v sociologii práce: empirická škola, škola sociálních systémů a škola (koncepce) sociotechnické organizace
Empirická škola
Klade důraz na zkoumání a zobecňování praktických zkušeností z řízení podnikové sociální reality. Zobecnění praktických zkušeností v podobě případových studií nebo situací má vést k formulaci typových řešení, která odpovídají typovým situacím, s nimiž je možné se setkávat v běžné řídící praxi.
Škola sociálních systémů
Snaha o využití teorie systémů pro potřeby empirických sociologických výzkumů a organizačního poradenství. Jedná se o srovnání organizační struktury současných podniků s klasickým modelem organizace podle Webera. Firmy, podniky a hospodářské organizace jsou považovány za cílově se chovající sociální systémy, které jsou složeny z dílčích subsystémů a působí v určitém okolí. Hlavním integrujícím prvkem organizace je její cíl.