Projektování výuky a příprava učitele na vyučování
Projektování výuky a příprava učitele na vyučování
– plán je vlastně představou příštího stavu věcí
– dobré učitele charakterizuje dostatek času věnovaný plánování a promýšlení učebních cílů, jejich uspořádání a vzájemného vztahu
– tito učitelé při přípravě vyhledají kromě učebnice alternativní prameny, informační zdroje a pomůcky zejména k nejdůležitějším cílům
– věnují také pozornost propojování učiva s tím, co již žáci vědí
– nejde jen o to, aby cíle a plán znal učitel, jde také o to, aby žáci jasně věděli, co se od nich po zvládnutí tématického celku očekává
Kroky při plánování výuky
-při plánování výuky učitel vychází z různých kurikulárních dokumentů (plánů), které zpracovali odborníci z oblasti pedagogiky a psychologie
-na jejich základě učitel zpracovává časově-tematický plán učiva a přípravu na konkrétní vyučovací jednotku
-učitelovo projektování výuky není pouze představou o budoucím stavu věcí, ale jeho obsahem je i řada konkrétních činností k zajištění realizace záměrů – příprava pokusů, technických zařízení, pomůcek, učebních úloh, didaktických testů apod.
-v úvahu bere také učebnice a v neposlední řadě zvažuje potřeby a zájmy žáků
Projektování výuky učitelem by mělo mít několik kroků:
1. Studium kurikulárních dokumentů
-Studium učebních osnov: V nich jsou zpravidla formulovány výukové cíle, jichž mají žáci dosáhnout. Vedle osnov se důležitými kurikulárními dokumenty stávají i standardy vzdělávání.
-Studium učebnic: Je třeba porovnat obsah učebnice s obsahem učiva vymezeným osnovami. V případě, že obsahy nesouhlasí, měl by se učitel rozhodnout o tom, kterých doplňujících materiálů bude používat, aby bylo dosaženo cílů daných osnovami. V případě, že k učebnici existuje dobře zpracovaná metodická pomůcka, hledáme pomoc i v ní.
2. Zjištění potřeb žáků
-kurikulární dokumenty musíme porovnat s potřebami žáků a jejich dosavadními znalostmi
-osnovy nebo učebnice nejsou v některých případech didakticky na žádoucí úrovni
-je důležité, aby učitel dotvářel kurikulum podle nových poznatků vědeckého bádání i podle svých znalostí oborové didaktiky a především podle situace žáků