Evaluace výuky a práce školy
Evaluace výuky a práce školy
Termín evaluace označuje jeden z mechanismů nepřímého řízení vzdělávací soustavy. Jde o posuzování a vyhodnocování prvků vzdělávacího procesu s cílem zvýšit jejich kvalitu i efektivitu. Zdůrazňuje se záměrnost, systematičnost, strukturovanost a plánovitost hodnotícího procesu. Důležitým rysem evaluace je propojenost s rozvojem a zlepšováním práce jednotlivých škol i celého systému. Na zmíněnou problematiku se kromě České školní inspekce (ČŠI) zaměřuje výzkumnou, metodickou a koncepční činností rovněž Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání (CERMAT), Výzkumný ústav pedagogický (VÚP) a Národní ústav odborného vzdělávání (NÚOV).
Zaměření České školní inspekce
– získává a analyzuje informace o vzdělávání dětí, žáků a studentů, ale též o další činnosti škol a školských zařízení zapsaných do školského rejstříku
– zjišťuje a hodnotí podmínky, průběh a výsledky vzdělávání podle školních vzdělávacích programů
– vykonává státní kontrolu nad dodržováním předpisů a využívání finančních prostředků přidělovaných ze státního rozpočtu
– provádí kontrolní činnost a cílená šetření na základě stížností, nebo podnětů zřizovatelů, zástupců samosprávných orgánů či obdržených petic
– sleduje vývoj a efektivnost vzdělávací soustavy České republiky
Při posuzování podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání a školských služeb, vychází inspekce ze zásad a cílů vzdělávání stanovených školských zákonem. Inspekční zprávy jsou jedním ze zdrojů evaluace ve výchovně vzdělávacím systému.