Profesně pracovní způsobilost člověka a její edukativní utváření
15. Profesně pracovní způsobilost člověka a její edukativní utváření
Pojmy: práce, profesně pracovní způsobilost, druhy práce, profesní orientace, etapy profesní orientace, osobní předpoklady, kariérové poradenství, pracovní adaptabilita
Práce – specifická činnost člověka, charakteristická svým cílevědomým, individuálně i společensky významným zaměřením, umožňujícím uspokojovat základní potřeby člověka.
Druhy práce:
a) – tvořivá
– mechanická
b) – s převážně intelektuální činností
– vyrovnané použití intelektu a motoriky
– převaha manuální činnosti
c) – práce vědecké, abstraktní povahy
– práce umělecké povahy
– práce technické povahy vyžadující zacházení s neživými materiály
– práce technické povahy vyžadující zacházení s živou přírodou
– práce s převahou interpersonálních vztahů
– práce administrativní povahy
Profesionální orientace:
1. Rámcová představa:
– dlouhodobý proces spojený s pedagogicko-psychologickou diagnózou, prognózou as pedagogickou regulací
2. Skutečný stav:
– volba profese je často – dílem náhodných okolností
– výrazně ovlivněna rodiči
– v malé míře ovlivnění vlastním zájmem (14 % – 18 % žáků ZŠ)
– každá doba má svoje atraktivní profese
Komplex požadavků jednotlivých profesí:
1.dosažené vzdělání
2.poznávací, volní a emotivní vlastnosti a schopnosti
3.speciální nadání – technické, matemat. umělecké, .
4.zdravotní stav
5.organizační schopnosti, znalosti, zkušenosti
6.morální vlastnosti 7.vzhled
8.adaptační schopnosti, flexibilita, tvořivost