Předškolní dítě se identifikuje s rodičem totožného pohlaví
Z VNĚJŠÍCH VLIVŮ je třeba zdůraznit citovou pohodu v rodině jako podmínku zdravého vývoje. Předškolní dítě se identifikuje s rodičem totožného pohlaví a to bezďěčně i úmyslnou nápodobou (stylem her, zájem o oděv atp.). Říká se, že “otec vede ke společnosti a matka vede k lidem” (možný dopad absence některého vlivu v neúplných rodinách). Mateřská škola jen “doplňkem” rodinné výchovy učí respektu k autoritám, samostatnosti, návykům atp.
VÝCHOVA může být stimulační (využívá přírozenou zvídavost, pochvalu, povzbuzení), nebo inhibiční (přísnost a sankce). Po vlídném příkazu musí vždy následovat ocenění, ale i sankce mohou být taktní („to nemohla udělat naše holčička…“ ), skutečně trestat by se měl jen zlý úmysl.
VÝCHOVNÉ OBTÍŽE: nechutenství (nenutit, jí když roste), leváctví (vrozené, neneurotizovat), okusování nehtů, dloubání v nose (zlozvyky,-neuspokojivé citové vztahy, odstranit příčinu), opožděný vývoj řeči (podmiňovat opakování slov plněním příkazů), koktání (může být afektivní příčina, vyšetřit), ráčkování, šišlání aj. poruchy řeči (vyžadovat zřetelnost, ke konci stadia odbornou pomoc), amuzikálnost (cvičit), barvoslepost (8% chlapců), vzdorovitost a zlostnost (mírná inhibiční výchova), žárlivost na mladšího sourozence (dát do „péče“), agresivita (hledání příčin přesunuté agrese, vést k ovládání), neposlušnost (příkazů je buď moc nebo málo, rozpory), nepořádnost (zrcadlo pořádnosti rodičů, uklidit a kontrolovat), hyperaktivita, instabilita (není-li organického původu, bývá v pozadí ztráta bezpečí aj. zdroje napětí, pomáhá pravidelný režim a dobré citové zázemí), ostýchavost (styk s mladšími), strach (postupně zátěžovat a povzbuzovat), děs (nejistá.rodinná situace, noční klid), enuréza (osabená .nervová soustava, úzkost, otřes, pomáhá klid, odstranění příčiny, pitný režim a cvičení svěračů), hospitalizmus (opožděnost .psychickým i fyzickým zanedbáním).
ŠKOLNÍ ZRALOST zahrnuje aspekt tělesný (senzomotorická koordinace aj.), duševní (záměrnost pozornosti a paměti, schopnost ,analýzy aj.) a sociální (respektování autorit, vychovatelnost ve skupině).