Pedagogický výzkum a jeho metody
Pedagogický výzkum a jeho metody
Eva & Petra
1. PEDAGOGICKÝ VÝZKUM JAKO POJEM
V minulosti byla pedagogika chápána po vzoru přírodních věd v podstatě jako popisná věda , jejímž úkolem je především shromažďovat a popisovat fakta.
V současné době dosáhla pedagogika úrovně, kdy se především rozvíjí vědeckým zkoumáním výchovných jevů.
Existuje mnoho definic výzkumu. Některé jsou velmi složité a některé jsou naopak lakonické. Výzkum se definuje velmi těžko, protože má mnoho tváří a stránek. Z množství definic jsme vybrali tuto:
Výzkum je systematický způsob řešení problémů, kterým se rozšiřují hranice vědomostí lidstva. Výzkumem se potvrzují či vyvracejí dosavadní poznatky, anebo se získávají nové poznatky (volně podle P.D. Leedyho 1985, s. 4).
Jak je vidět, výzkum je především způsob myšlení. Problémy, které se jím řeší jsou obvykle vážné, hluboké anebo rozsáhlé, takže je nyní možno řešit rychle, na jedno posezení. Výzkum tedy není metodologická “jednohubka”. Aby se problém vyřešil, často si vyžaduje soustředěnou anebo opakovanou činnost.
Proto definice uvádí, že je to činnost systematická.
Výzkum snižuje nevědomost lidstva. Odstaňuje nesprávné, neúplné anebo nedokonalé poznání jevů. Odhaluje jejich více či méně skryté stránky. Výzkum je tedy způsob “zmoudření” lidí.
Výzkum má korekční schopnost. Proto se v definici hovoří o tom, že se jím potvrzují anebo vyvracejí poznatky, které jsou dosud o jevu známé. Potvrzení už známých poznatků je nutné, protože realita se mění a naše poznání ji musí “dohánět”. Výzkum je cyklické řešení problému. Konečné a definitivní řešení nikdy neexistuje. Naše poznání nikdy nebude úplné, i když se vždy bude zdokonalovat a prohlubovat. V tom je optimisické směřování výzkumu.