MODERNÍ SOCIOLOGICKÉ ŠKOLY A SMĚRY
MODERNÍ SOCIOLOGICKÉ ŠKOLY A SMĚRY
KDY A PROČ?
od 60.let
změny společenského klimatu
90.léta pád komunismu
ropné krize, terorismus, růst užívání drog (přesun z bohaté vrstvy do většinové společnosti), růst organizovaného zločinu, nezaměstnanosti, technický pokrok, etnické konflikty, emigrace, vyšší počet vysokoškoláků a lidí studující sociální vědy, snížení sňatečnosti a porodnosti, zvýšení rozvodovosti, feminismus)
reakce na společenské dění
TEORIE SOCIÁLNÍ SMĚNY
rodina= skupina individuí
využívá pojmy z ekonomie
termíny- náklady a výnosy
individuum zvažuje poměr mezi náklady a výnosy a rozhoduje se na základě toho, co je pro něj prospěšnější
základním motivem je prospěch nebo zisk popřípadě minimalizování ztráty (jejich míra v rámci vzájemných vztahů)- hodnota= znamená, že má pro nás něco určitý význam
proměnná- například láska, status, služby, zboží, informace, peníze…
celková úroveň zisků a ztrát ovlivňuje představu o současné podobě vztahu i o jeho podobě v budoucnosti (tj. spokojenost člověka ve vztahu)
metoda- individualistická, ale ne sociální individualismus (obchod v rámci společnosti)
podmínkou je tzv. konsensus = dobrovolný souhlas zúčastněných- nezbytný předpoklad směny- nikdo nemůže být k transakci nucen jinak než tlakem svých vlastních potřeb
G. C. HOMANS (1961)
nutné je též společenské schválení