Kázeň a ukázněnost jako společenské a pedagogické jevy
8. Kázeň a ukázněnost jako společenské a pedagogické jevy
Pojmy: sociálně-filozofické souvislosti kázně a svobody, anomie, liberalismus, postmodernismus, kázeň – poslušnost, ukázněnost, druhy kázně, funkce kázně, vnitřní řád školy, „charta školní třídy“, výchovná autorita
Sociálně filozofická souvislost tématu kázně a svobody – od kázně a svobody se odvíjí řada přístupů k výchovnému procesu, vzájemně se ovlivňují a působí na sebe, jsou také v rozporu, na jedné straně někteří v důsledku zvyšujícího množství kázeňských přestupků -zpřísnění kázeňského režimu školy, druzí odpůrci kázeňských strategií, odmítají tyto pojmy (kázeň, disciplína, norma a řád), vidí v nich potlačování přirozenosti, aktivity, nezávislosti
Každá míra svobody je vždy spojena s jistou mírou odpovědnosti a povinnosti.
Anomie – je to stav, kdy společnost opouští jeden zažitý systém a ještě není připravena zcela na nový, rozpad jednoho společenského řádu a jeho postupné nahrazování řádem novým.
Liberalismus – soubor doktrín, teorií nebo koncepcí, které se týkají různých aspektů společenského života a jsou založeny na principech svobody jedince, tolerance v otázkách morálky a víry, na individualismu, pluralismu. Základní princip svobodné společnosti.
Postmodernismus – proud směrů ve filozofii, které hledají kontexty a východiska ze současného stavu globální společenské krize, je skeptické vůči obecným koncepcím, klade důraz na pluralitu, zpochybňuje ideje pravdy, svobody a pokroku, odmítá osvícenecký optimismus a nahrazuje ho postmoderním pesimismem.
Norma – představuje řád (zákon, nařízení, pravidlo, pokyn) který zabezpečuje podmínky pro existenci jedince, sociálních skupin a fungování společnosti.S limity (normami) zavazujícími člověka k určitým způsobům chování a jednání souvisí jeho svoboda.
Kázeň (poslušnost) – společenský jev spočívající v dodržování stanovených nebo dobrovolně přijatých norem.
Ukázněnost – je vlastnost, která se opírá o respektování norem, která vypovídá o úrovni osobnosti vychovávaného jak v mravních, tak volných dimenzích.