INTERVIEW
3.4. INTERVIEW
Interview je jedna z nejobtížnějších metod (nedá se naučit). Je zapotřebí určité empatie, sociálního cítění, které lze částečně naučit. Buď odpozorováním rozhovorů těch, kteří jej umí nebo z odposlechu natočených hovorů.
Obsahem interview jsou otázky a odpovědi.
*Otázky – uzavřené – ano, ne, a, b, c
– otevřené – složitější větná konstrukce – zajímavější a atraktivnější pro posluchače či diváky
*na začátku – tazatel by měl navodit přátelskou atmosféru a pohodu
*rozhovor – nejdříve by měl tazatel pokládat jednoduché otázky – spontánní odpovědi, poté složitější
*cca 80% času věnovat aktivitám volnému času, zájmům apod. dotazovaného
*Cílem rozhovoru – aby klient (dotazovaný) odcházel s dobrým pocitem a s tím, že v tazateli měl oporu, rádce a přítele, a ne-soudce a kata v jedné osobě.
3.5. EXPERIMENT
V každodenním jazyce se slovo experiment používá volněji než ve vědecké řeči. Používá se jako pokus, zkoušení. V jazyce vědy má slovo experiment odlišný význam. Musí v něm být alespoň dvě složením blízké skupiny osob, které fungují za různých podmínek. Tyto podmínky se přísně kontrolují (má je v rukou experimentátor) a na konci experimentu se jejich vliv v obou dvou skupinách vyhodnotí. Experiment je výzkumná metoda, jejíž síla spočívá v možnosti manipulování s proměnnými.