Ekologická výchova na 1. stupni ZŠ
16. Ekologická výchova na 1. stupni ZŠ. Axiologická dimenze ekologické výchovy.
1, Ekologická výchova (EV)
=proces cílevědomého formování ekologického poznání, myšlení, citlivosti a odpovědnosti, jež se promítají v chování a jednání člověka
-někdy je v ped. literatuře pojmenována jako „výchova k ochraně přírody“, „výchova a vzdělávání v oblasti životního prostředí“, „výchova k péči o životní prostředí“a „ekologická výchova“
2, Základní rysy EV
•v oblasti vzdělávání překonává dílčí znalosti, zabraňuje roztříštěnosti poznatků o životním prostředí; ekologické poznatky mají vést k přiměřenému a zodpovědnému rozhodování člověka
•v procesu poznávání vede k permanentní diskusi o našem vlastním obrazu světa a k soustavnému přehodnocování našich návyků a činnost; vychází ze zásady, že nelze žít na úkor ostatního světa a příštích generací
•rozhodující vliv má životní zkušenost, proto je třeba informace o životním prostředí spojovat s životní zkušeností
•EV má komplexní charakter -netýká se pouze oblasti přírodovědné, ale i společenskovědní; vztah člověka k prostředí je problémem filozofickým, sociologickým, psychologickým, antropologickým, etickým i estetickým…