Co je výchova?
Co je výchova? „ Proces záměrného působení na osobnost člověka s cílem dosáhnout pozitivních změn v jejím vývoji…. Z moderního hlediska je proto výchova především procesem záměrného a cílevědomého vytváření a ovlivňování podmínek umožňujících optimální rozvoj každého jedince v souladu s individuálními dispozicemi.“
Teorie výchovy zkoumá cíle, úkoly, obsah, metody a formy jednotlivých složek výchovy.
Rozumová (vědecká, jazyková, ekologická) – rozvíjí jedince
Pracovní (pracovní, technická, ekonomická) – poučuje o zacházení s nástroji, o odpovědnosti,…
Mravní (mravní, právnická, politická) – vymezuje normy
Tělesná (pohybová, sportovní, zdravotní) – napomáhá relaxaci, správnému držení těla,…
Estetická – využívá umělecké prostředky (tanec,…), mimoumělecké prostředky (krása přírody,…)
Světonázorová – vychází z náboženství, filosofie což jsou názory, postoje, smysl výchovy, proporce,
úloha států, rodičů, veřejnosti,…
Výchova se dělí do několika etap:
Teorie výchovy v jeslích – vychovává od narození do předškolního věku
Předškolní (mateřská škola) – vychovává a vzdělává do 6 až 7 let
Povinná školní docházka (ZŠ, speciální škola) – vychovává a vzdělává do 14 až l Sjet
Středoškolské vzdělání (SŠ, SOU, SOS, gymnázium, konzervatoř, soukromá SŠ) – výchowá a
vzdělává do 18 až 20 let v
Terciální vzdělávání (VOS, VŠ, soukromá VŠ) – věkově nespecifikováno
Andragogika – vzdělávání dospělích lidí
Gerontopedagogika – vzdělávání postproduktivních lidí
Výchova se také děli podle instituci: podniková, mediální, rodinná, volného času, vojenská, atd.
Těmi prvními a nejdůležitějšími vychovateli jsou rodiče, ale také prarodiče, sourozenci, rodina. Má¬li dítě jistotu v rodině, důvěru v rodiče, cítí se být milováno a přijímáno, mnohem lépe se vyrovnává s nepřízní okolí. Hned na druhém místě jsou učitelé, vychovatelé, spolužáci a škola. Někdy je škola prezentována jenom jako ústav na vzdělávání. Ale i to vzdělávání by mělo děti učit samostatnosti v myšlení, v třídění informací. Škola by měla upevňovat ty vlastnosti, které jsou považovány za správné a žádané, učitelé by měli tuto „morální teorii“ uvádět do praxe v kolektivu. Děti by se měly ve škole hodně naučit, ale měly by se učit přiměřeně svým schopnostem a možnostem. Je dobře, že jsou u nás různé druhy škol a rodiče mají alespoň částečnou možnost vybrat si školu, které bude jejich dítěti nejlépe vyhovovat. Důležitých činitelů při výchově je ale mnohem více. Na vychovávaného jedince působí to, kde bydlí, jestli ve městě nebo na vesnici, knihy, televize, sociální situace, politická situace, počet sourozenců, náboženství, přátelé, koníčky, zájmy …