Sociální skupiny – charakteristiky, psychologie davu
Sociální skupiny – charakteristiky, psychologie davu
SOCIÁLNÍ SKUPINY
kategorie – skupina lidí se společným znakem (vysokoškoláci, skupiny dle zaměstnání, …)
agregát – soubor lidí, kteří mají společnou prostorovou blízkost, ale bez vzájemné interakce (lidé čekající na tramvaj, …)
sociální skupina – jedinci mají vědomí sounáležitosti, vzájemná interakce (ovlivňování) členů, ovlivňují se.
Znaky sociální skupiny
– přímá interakce: členové skup. spolu komunikují přímo
– nepřímá interakce: např. v politice – komunikace přes mluvčí
– společný cíl (i interakce může být cílem)
– společná činnost
– společné normy: mohou být i předem dané, pro zařazení do skupiny je nutné je dodržovat.
– diferenciace sociálních pozic: zkoumá je sociometrie (založil ji r. 1934 Jakub Levy Moreno) a vytvoří tak sociograf nebo sociogram
a) vertikální struktura pozic: rozdíly z hlediska moci
b) horizontální str. pozic: zkoumáme, kdo má ve skupině jaký úkol