Nabídka
Nabídka:
= souhrn všech zamýšlených prodejů, které hodlají prodejci uskutečnit za určitou cenu
– s rostoucí cenou roste nabídka
Poptávka:
= souhrn všech zamýšlených koupí, které hodlají kupující uskutečnit za určitou cenu
– s rostoucí cenou klesá poptávka
– efektivní koupěschopná poptávka = poptávka krytá penězi
Konkurence:
= boj subjektů, které se střetávají na trzích a bojují mezi sebou ekonomickými prostředky o míru splnění
vlastních cílů
– formy: – konkurence napříč trhem (střet nabídky a poptávky)
– konkurence na straně poptávky (mezi poptávajícími při nedostatku zboží)
– konkurence na straně nabídky (boj mezi nabízejícími při přebytku zboží)
– typy konkurence podle metody konkurenčního boje:
– cenová (snižování ceny; dumpingové ceny = velmi nízké ceny pod výrobními náklady)
– necenová (zvyšování kvality, doprovodné služby…)
– typy konkurence podle počtu výrobců:
– dokonalá (když je velké množství výrobců, uplatňuje se cenová i necenová)
– nedokonalá – monopolní konkurence (mnoho výrobců, ale zákazník se zaměřuje jen na 1)
– oligopol (několik výrobců, kteří si konkurují necenově; hrozba kartelu)
– monopol (1 výrobce ovládající trh; stát reguluje ceny či přiláká konkurenci)
– kartel – dohoda o sdružení nebo spolupráci mezi samostatnými podniky
Cena:
= směnný poměr statků vyjádřený v peněžních jednotkách
– typy cen – smluvní (tržní) – určena prodejcem
– regulovaná – stát určí horní hranici (např. nájemné, energetika)
– pevná – daná státem (např. poštovní služby, správní poplatky)
Zisk:
= rozdíl mezi náklady na výrobu a konečnou cenou výrobku