Adolescence
Adolescence
– OBDOBÍ DOSPÍVÁNÍ od 15 do 20 let, neboli ADOLESCENCE, ve zdravotnictví používaný název DOROST, ze sociálního hlediska nese název MLADEZ, MLADISTVI a nové používaný název je TEENAGER
– laidsky řečeno je to přechodné období od dětství k dospělosti
– toto období se musí brát jako samostatné, protože má mladiství samostatné problémy — začíná mít stále více odpovědnosti a stále více se sám za sebe rozhoduje
– pro dospívajícího je toto období citových bouří a krizí, které pramení ze sociálního vývoje
(ještě se nachází ve světě dětí x usiluje o vstup do světa dospělých) a z nedozrání CNS která je dokončena okolo 26 let člověka
tělesný vývoj
– okolo 20 let se dokončuje tvarování postavy, nabývá poměrů, které bude mít po celý život, změny pouze v hmotnosti, protože kosti dokončily svůj růst (206)
– dále se dokončují terciální znaky jako je hlas, ochlupení… a dokončení sekundárních pohlavních znaků, které je plně vyvinuto pro pohlavní život ‚ je tady připraveno k reprodukci potomstva
– můžeme si všimnout tělesného rozdílu mezi dospívající dívkou a chlapcem, mužské tělo se hraní a ženské se kulatí
psychické poznávací procesy
1 .vnímání
– vnímání nám od 20 do 25 let dosahuje nejvyšší kvality, protože došlo k rozvoji centra analyzátoru vnímání je tedy nejostřejší, mladiství má smyl pro harmonii, smyslnost, barevnost… a vyhraněnost podle zájmů a postojů
– celistvost, výběrovost, zaměřenost…
– hlavně receptory
– čich: čichové buňky jsou nejkvalitnější v tomto období, všímáni si vůně kolem sebe, vůně květin, domácnosti.. .vytvoření si vlastní vůně pomoci parfému, chci někomu vonět
– zrak: hlavně smysl pro harmonii, všímáni si vzhledu lidí, stylů, tvarů…
– chuť: se adolescentovy stále mění
– sluch: silné vnímání hudby, zvuků, melodie. . .vyhraněnost
– hmat: všímání kvality materiálu, dotyk…