METODY PRYCHOLOGIE
METODY PRYCHOLOGIE – zpracování probíhá logickými postupy statisticky., sbírající fakta.
POZOROVÁNÍ- sledování okolí. Je to plánovité pozorné vnímání objekltu, snaha získat o něm co nejpřesnější poznání. V rozvinuté podobě patří k základní psychologické metodě.
Introspekce- vlastního prožívání, Extrospekce- záměrné vnímání chování druhých a zaznamenávání údajů (foto, video, magnetofon..) Možnost i skrytého pozorování, neruší a neovlivnuje. Při této metodě získáváme pouze pohled na povrch chování, sledujem souvislosti, ne závislosti .
Podmínky úspěšného pozorování—předchází důkladné studium problému, stanovit cíl (soustředit se na podstatné), objektivita pozorování, zaznamenávání momentů, systematičnost a plánovitost pozorování, je nutné přemýšlet, lze sledovat i nové zvláštní souvisloti, pro pozorováních je dobré zachytit neobvyklé skutečnosti. Dělíme:
1) dle zaměřenosti (*organizační pozor.- bez zaměření, *zaměřené pozor.)
2) dle délky pozor. (*krátkodobé- jednorázové, *dlouhodobé- systematické)
3) dle situace (*v přirozených podmínkách, *v umělé situaci)
4) dle počtu pozorovaných (*individuální, *skupinové)
EXPERIMENT- nejužívanější metoda -Laboratorní (po dlouhá léta hlavní metodou směru behavioristů, umožnuje opakování pokusu, prováděno ve více skupinách (experimentální a kontrolní). U výzkumů psychosociálních zkoumané osoby vědomy své účasti, dochází k ovlivnění chování.Většinou nemůže být řešeno v laboratořích.
-Přirozený exp.- blíží se pozorování, zkoumaní si ani neuvědomují že jde o výzkum
ROZHOVOR- v běžném životě nejpoužívanější, i naslouchat, ne jen mluvit. Příprava vyžaduje víc času, zkoušení, někdy speciální výcvik, u většiny průběžný záznam, nebo dodatečný zkrácený záznam- můžou být nepřesnosti. K úspěšnému rozhovoru potřebujem se umět ptát. Třídíme na:
1) dle účelu (psychoterapeutický,anamnestický, projektivní, řízený, přijímací, výzkumný, přátelský, poradenský)
2) dle stupně standardizace otázek (od volnosti po stand.otázky s odpovědí ano ne)
3) dle počtu účastníků (dialog, rodinná skupina)
Dotazování -metoda, tazatel se obrací na dotazovaneho a vyvolává verbální odpovědi, sdělení a soudy. Rozšiřuje předešlou metodu. Formy dotazování 1)osobní 2)telefonické 3)písemné. Otázky *přímé (váš názor) *nepřímě (myslíte si že?) *otevřené (volná odpověd) *uzavřené (výběr odpovědí) *polouzavřené (dpolnující odpověd)
DOTAZNÍKOVÉ METODY- časově úspornější, lze více osob, snáze zpracování dat. Otázky- výzkumné, informační a doplnující, identifikační v úvodu. Nevýhodou- nedostatečný kontakt.
PSYCHOLOGICKÉ TESTY- soubor metod, zjištují úroven schopostí, poměr schopností, poruchy osobnosti, učení, nejznámější jsou IQ testy. Dále projekční testy- podnět a zaznamenává se reakce na něj, později se analyzuje.
HODNOCENÍ PRODUKTŮ ČINNOSTI- výtvarná díla, literární, hudební sklady – vypovídají o autorovy, v dětské klinice děti malují, hodnotí se mentální úroveň. Rozbory písma- grafologie.
POČÁTKY VÝVOJE DÍTĚTE
Mateřská láska (základní podmínka správného vývoje dítěte) – musíme se jí naučit. Není tak samozdřejmá. Je 5 skupin zákl.psych.potřeb člověka, potřeba- 1) stimulace 2)smysluplného světa 3)životní jistoty 4)identity 5)otevřené budoucnosti
PRENATÁLNÍ OBDOBÍ- 9 kalendářních měsíců, 3 fáze. –
1) embryonální období (od početí do 3 týdne), vytvoření základu nervové soustavy.
2) 4.-12.týden- vytváří se základy všech orgánů, -životospráva..
3) fetální období (od 12.týdne do narození), vývoj orgánů, reakce na podněty z matčina organismu, učí se zvuky, hlasy, přebírá rytmus spánku, vznik bazálního pocitu bezpečí.
PŘIROZENÝ PŘÍCHOD NA SVĚT –úzkostí ovlivnuje matka i dítě. Pomáhá přítomnost osoby. Pro zachování kontaktu s matkou dítě na břicho, první zrakový kontakt-lepší komunikace.
NOVOROZENECKÉ OBDOBÍ –adaptace trvá 1 měsíc z dělohy ven, ohmatává očima obrysy obličejů, napodobuje mimiku, pozná po čichu, diferencuje křik, .masáže proti traumatu
KOJENECKÉ OBDOBÍ- 1. rok života, seznamuje se s okolím, sbírá informace, učí se zákonitosti, pojem o trvalosti předmětů, o pohybu v prostoru.
Kolem 12.-15. měsíců- chodí, ovládá ruce, umí komunikovat s rodiči, nezná nebezpečí.
BATOLECÍ OBDOBÍ- 18.měsíců až 2 roky- sebeprosazování, slovo ne, zájem o ostatní děti-společenské hry.