Vědomosti, typy vědomostí, dovednosti, druhy dovedností, postoje a kompetence
Vědomosti
1) Osvojené poznatky, které jsou výsledkem učení.
2) Soustava faktů a pojmů, teorií a komplexních poznatků, které si jedinec osvojil prostřednictvím školního vzdělávání, vlastního učení a z jiných zdrojů.
3) Výsledek žákova vnímání, poznávání, myšlení, zapamatování, praktického experimentování i životních zkušeností.
4) Hlavní kategorie obsahu vzdělávání.
Typy vědomostí
• vědomost-představa – předprimární a primární úroveň vzdělání
• fakta a pojmy – převažují na základní škole
• souvislosti a vztahy – v podobně zákonů, pravidel, …
• složité vědomostní struktury – náročné komplexy vědomostí
Dovednosti
Způsobilost jedince k řešení úkolů a problémových situací, která se projevuje pozorovatelnou činností
druhy: a) intelektové dovednosti
b) senzomotorické dovednosti
Postoje
Utvářené vztahy, k sobě, ke společnosti, k přírodě, k věcem a jevům, které člověka obklopují.
Přijímání určitých hodnot, ztotožňování se s těmito hodnotami a projevující se v chování a jednání
Kompetence
Soubor vědomostí, dovedností a postojů, které umožňují efektivní a úspěšnou činnost v určité oblasti nebo oboru. Je nutné, aby tento soubor jedinec vnitřně integroval, propojil v situaci, kdy je to potřeba, a funkčně použít k vyřešení vzniklé konkrétní situace.