Psychologická a pedagogická diagnostika
30. Psychologická a pedagogická diagnostika. Intervenční poradenské postupy. Psycholog a jeho klient. Sociální kontrola a pomoc. Etika práce psychologa. Zpráva z psychologického vyšetření.
Zpráva z psychologic. vyšetření. Psychologická a pedagogic. diagnostika. Psycholog a jeho klient. Etika práce psychologa. Zadavatel psycholog. služeb.
Ped. dg. je v literatuře chápána široce jako teorie a praxe zjišťování, rozpoznávání, klasifikování, posuzování, charakterizování a hodnocení úrovně pedagogického rozvoje objektu výchovy.
Toto dg. úsilí je spojeno se zjišťováním příčin a podmínek konkrétního pedagog. rozvoje a nelze je odtrhnout od návrhu dalších pedagog. opatření, ale i minulého rozvoje objektu výchovy.
Pedagog. diagnostika není procesem krátkodobým, ale dlouhodobým. Jedná se vlastně o každodenní soustavné pozorování jedinců, kde při diagnostikování spolupracuje více lidí.
Význam ped. diagnostiky a diagnózy je dalekosáhlý nejen
pro učitele, ale i pro ředitele a školskou správu, pro žáka a jeho rodiče.
Diagnóza umožňuje učiteli, se znalostí konkrétní výchovné situace, zasahovat do procesu výchovy, měnit podmínky, postupy a to nejen se zřetelem na individualitu žáka, ale i se zřetelem na ekonomii času a pracovní úsilí. Umožní zkoumání účinnosti určitých podmínek, metod, organizačních forem, učebních pomůcek.
Zaměřuje se na zjišťování individuálních zvláštnosti žáků, na dlouhodobé a plánovité sledování vývoje zájmů, schopností a nadání, jakož i na zjišťování charakterových vlastností.
Diagnóza by měla směřovat také k zjištění příčin neúspěchu.
Diagnózy podle obsahu dělíme na 2 základní kategorie:
1. neoficiální – je prováděna dle potřeby, je aktuální a konkrétní
2. úřední – je zpracovávána dle metodických pokynů
– osobní listy a charakteristiky žáků
– charakteristiky a hodnocení u zaměstnavatele