BACON, RABLAIS, JUAN LUIS VIVES
Anglie
FRANCIS BACON
– otec induktivní metody
– postupoval od znalosti věci ke znalosti …..
THOMAS MORE
– byl popraven, svatořečen
– spis : Utopie (politická situace v Anglii)
– vzdělání pro chlapce i dívky
– pracují na polích, kdo je nadaný tak studuje dál
– pracuje se 6hodin
Francie
FRANCOIS RABLAIS
– dílo: Gargantua a Patagruel ( alegorie ze života obrů, kritika scholastiky)
– zajímavý a přiměřený přístup vzdělání
MICHEL DE MONTAGNE
– eseje: O výchově dětí, O pedantismu
– zabývá se vzděláváním bohatých, šlechty
– je proti žalářování dětí ve školách
– požaduje výchovu soukromým vychovatelem
– cíl výchovy vidí v mravnosti
Španělsko
JUAN LUIS VIVES
– důraz na jazyk, přírodní vědy, historii – učitelka životní moudrosti
– vyučování + pokrokové metody ( od představ k abstrakci, samostatnost žáků, individuální přístup)
– zdůrazňoval vzdělávání žen
– ovlivnil J.A.Komenského