JOHN LOCKE
JOHN LOCKE
– systém výchovy: Výchova gentlemana (novodobého rytíře, činorodého člověka, pracovitého, který se dovede společensky chovat.
– V Anglii se orientuje na vyšší vrstvy, je proti školní výchově, ale pro chudé povinné internátní školy
– Dílo: Několik myšlenek o vychování- hlavní pedagogické dílo
Složky výchovy
1) tělesná – promítá sem své lékařské znalosti, o stravě, volném oblékání, stylu spánku, otužování
2) mravní – „umět si odříci“ – je hlavní, nedopustit, aby si dítě něco vydupalo, v mládí máme být na děti přísní a postupně výchovu uvolňovat a stávat se spíš přítelem ( to je dobré i ve školní výchově), děti mají sklon k týrání zvířat proto je máme vést k jejich ochraně; respektovat rodiče a učitele je nutné
3) rozumová – gentleman se má učit to, co bude potřebovat, užívané živé jazyky, právo, účetnictví, užití her, obrázkových knížek, umět něco estetického ale ne se tím živit( tanec, hudba, jízda na koni…)
4) pracovní – to co dělá, čím se živí, tak tomu musí rozumět
– jako systém přebírá Kateřina II.
– Dílo – Dvě pojednání o vládě
– Rozpracovává teorii smlouvy
– „lid je nositelem nejvyšší moci ve státě a má právo monarchu kdykoliv svrhnout pokud on nevládne ve prospěch lidu“
– naše duše je při narození nepopsaná čistá deska, teprve výchova zapisuje zkušenosti na tuto desku
– dílo: Pojednání o lidském rozumu – vztah vědy a náboženství
– sedmero svobodných umění + matematika, dějepis, zeměpis, fyzika, chemie