Výzkumný problém
4. Výzkumný problém
n Výzkum musí začít vymezením výzkumného problému, toho, co chceme řešit, které otázky chceme odpovědět
n po vymezení problému definovat hlavní pojmy tak, aby byly měřitelné (operacionalizace)
n Výzkumný problém by měl „sedimentovat“, vznikat postupně
n Vyžaduje dobrou orientovanost, předchází mu prostudování literatury, CO se zjistilo a JAK se to zkoumalo
5
Typické nedostatky při formulaci výzkumného problému
A/ autor stanovil téma (oblast), nikoli výzkumný problém
n Př. Problémové vyučování přírodopisu.
n Př. Otázky humanizace vyučování na středních školách.
B/ výzkumný problém není hodnotný nebo smysluplný
n Př. Pomáhá domácí čtení rozvoji žáka?
C/ výzkumný problém je triviální, jednoduchý
n Př. Jsou učitelé na ZŠ tvořiví?
Druhy výzkumného problému
n Deskriptivní
n Relační
n Kauzální
Deskriptivní výzkumný problém
n popisný, otázka: jaké to je? => zjišťuje a popisuje situaci,stav, výskyt jevu
n metody: dotazník, pozorování, interview, škálování
n Př. Jak vypadá typický den žáka?
n Př. Jaké jsou postoje rodičů propadajících žáků k učiteli a vedení školy?
n diagnosticko-vyhodnocovací problém (pro praxi, neslouží rozvoji teorie)
n Př. Jaké učební výsledky dosáhli žáci alternativních škol?
n Př. Jaké procento dětí z menšinových skupin navštěvuje školy tohoto okresu?