Nechápat didaktický test zúženě!
Nechápat didaktický test zúženě!
n test může trvat i několik hodin
l Př. závěrečný při studiu předmětu
n nemusí být písemný
l testy psaní na stroji, řízení motorových vozidel aj.,
n nejen úlohy s výběrem odpovědí
l řešení určitého problému, pojednání na určité téma – esej
Funkce didaktického testu
n kontrolní
l pro učitele, žáka, užitých metod
n opakovací
l průběžný test v hodině
n diagnostická
l zjištění úrovně — pretest, posttest, průběžný
Didaktický test ve výzkumu
n Zkoumáme žákovy výsledky vzdělávání
l Např. znalosti, porozumění, aplikační schopnosti atd.
l Např. v experimentu — když zjišťujeme účinnost určitého postupu, formy výuky, učebnice,metody
atd.
Edukometrie
n Disciplína zabývající se testováním,standardizací testů,didaktickými testy
Druhy didaktických testů
n podle charakteristiky testového výkonu:
l testy rychlosti, t. úrovně
n podle dokonalosti přípravy:
l standardizované, nestandardizované, kvazistandardizované
n podle povahy žákovy činnosti:
l kognitivní a psychomotorické
n podle specifičnosti učení:
l testy výsledků výuky, studijních předpokladů
n podle interpretace výkonu v testu:
l rozlišující, ověřující
n podle časového zařazení do výuky:
l vstupní, průběžné, výstupní
n podle tématického rozsahu:
l monotematické, polytematické
n podle míry objektivity při skórování:
l skórovatelné objektivně, subjektivně
n podle možnosti měnit průběžně obtížnost úloh, podle kvality žákových odpovědí:
l adaptivní, neadaptivní