Montessori – zakladatelka Maria Montessori
Montessori
– zakladatelka Maria Montessori
Jak probíhá výuka
Nový den obvykle začíná kratší společnou činností (povídání v kroužku o tom, co je nového a např. chvilka společného čtení či zpěvu).
Poté si každé dítě samo volí co půjde dělat dál – vybere si pomůcku nebo pracovní list a může si sednout ke stolu či na koberec. Úkolem učitele je připravit podnětné prostředí a pomůcky, potom už děti nevyrušuje z jejich soustředění, ale pozoruje a pomáhá pouze tam, kde je to třeba. Pomůcky jsou vytvořeny tak, aby dítě samo mohlo kontrolovat řešení. Např. na obrázku má dítě označit správné místo pro písmeno „b“ – po otočení samo vidí, zda odpovědělo správně. Každé dítě tak může postupovat vlastním tempem. Přirozeně si volí úkoly, které nejlépe odpovídají jeho stupni vývoje a díky tomu poměrně snadno a rychle novou dovednost zvládne (období ideální pro rozvoj nějaké dovednosti se nazývá senzitivní fáze). Zpočátku učitel také sleduje, zda se dítě věnuje rovnoměrně všem předmětům, ale děti se to časem naučí hlídat samy.
Společně probíhá výuka výchov (tělesná, výtvarná, hudební, pracovní, popř. dramatická), které nemusí být realizovány jako hodinové celky.
-Výuka probíhá ve věkově smíšených skupinách (1. – 5. třída).
-Protože je Montessori pedagogika do značné míry založena na schopnosti dítěte ponořit se do práce s pomůckou, není vhodná pro děti hyperaktivní (nevydrží se přirozeně soustředit).
-Velmi vhodné je, aby dítě před nástupem do Montessori školy navštěvovalo Montessori školku.
Jenská škola
– zakladatel Peter Petersen
Nejdůležitější rysy Jenského plánu:
-učební skupiny žáků, přesahující ročník. Žáci nejsou sdružováni mechanicky podle jednotlivých ročníků, ale podle věkových skupin.
-Rytmický týdenní pracovní plán skupiny: vyvážené střídání pedagogických situací (rozhovor, hra, práce, slavnost).
-„Školní obytný pokoj“, tm. Místnost, na jejímž vytváření se podílejí děti.
-Neuplatňuje se vysvědčení v tradiční formě.
V Jenském plánu jde o vytvoření bohatého, podnětného a volného edukačního prostřední pro děti. Dnešní jenské školy jsou otevřeny pro pozitivní snahy i jiných reformních linií.