Jak realizovat výchovu k prosociálnosti
Jak realizovat výchovu k prosociálnosti?
Z historie
První specifické programy výchovy k prosociálnosti byly vytvořeny v USA, kdy se v 70.letech začali odborníci intenzivně zabývat tím, jak eliminovat ve společnosti „odcizení“ mezi lidmi, nezájem a agresivitu. Do výchovných programů škol se dostávají projekty usilující o systematický rozvoj sociálně žádoucího chování dětí, založené na výsledcích psychologických výzkumů aktuálního stavu populace.
V Evropě prof. R. Roche Olivar z Nezávislé univerzity v Barceloně vytváří dnes již všeobecně známý a rozšířený projekt „Etická výchova“, jehož modifikace se realizuje asi od r.1995 také na Slovensku (jako volitelný předmět na ZŠ) a od r.1999 i u nás. Níže je tento projekt rámcově popsaný.
Cílem etické výchovy je prosociální chování dětí. Chovat se prosociálně znamená:
1. poskytnout fyzickou pomoc
2. poskytnout fyzickou službu
3. darovat, půjčit, rozdělit se
4. poradit, vysvětlit
5. potěšit a povzbudit smutné lidi
6. vyjádřit pozitivní hodnocení druhého s cílem podpořit jeho sebeúctu, sebedůvěru (pochvala, uznání, vyjádření sympatií)
7. se zájmem naslouchat druhým
8. snažit se je pochopit, vcítit se do nich (empatie)
9. solidárnost – aktivní účast s druhými v jejich obtížích a bolesti
10. vytvářet atmosféru pokoje a svornosti ve skupině, snažit se zmírňovat protiklady, dosáhnout porozumění a dohody, hledat, co nás spojuje s ostatními