Důležitou podmínkou účinnosti etické výchovy je výchovný styl vychovatele
Důležitou podmínkou účinnosti etické výchovy je výchovný styl vychovatele, který má tyto zásady:
1. vytvořit z třídy výchovné společenství (všichni společně a navzájem)
– spíše zdůrazňovat spolupráci než soutěživost
– dbát na dodržování pravidel a zapojit do jejich vytváření děti
– vytvořit podmínky, aby každý žák mohl zažít úspěch
– nedovolit, aby se žáci soustředili sami na sebe – pomáhat ostatním, slabším
– hovořit se žáky jako sobě rovnými (partnerství)
– být otevřený vůči návrhům, názorům, potřebám dětí
– svěřovat jim odpovědnost přiměřenou věku
– pracovat s jejich individualitou (v den narozenin popřát, osobní pozornost,..)
2. přijímat druhého takového, jaký je, vyjádřit mu sympatie
3. atribuce prosociálnosti (apriorní předpoklad, že se člověk chová prosociálně)
4. stanovit jasná pravidla
5. induktivní disciplína (vycházet z empatie, konflikty řešit neagresivně, vést k sebekontrole)
6. vybízet k prosociálnosti
7. odměny a tresty používat přiměřeně
8. do výchovného procesu zapojit rodiče
9. vytvářet radostnou atmosféru pro soužití, pozitivní klima ve třídě
Realizace projektu, pokud škola nemá speciální vyučovací předmět Etická výchova, probíhá v rámci různých disciplín a doporučuje se využívat při ní těchto specifických metod a prostředků:
– senzibilizace (uvedení do problému, zprostředkování prožitku, zážitkové učení)
– hodnotová reflexe (analýza pocitů a subjektivních zkušeností, dojmů a názorů)
– nácvik ve třídě
– reálná zkušenost