METODY UTVÁŘENÍ SITUACÍ PRO SAMOSTATNOU ČINNOST DĚTÍ A MLÁDEŽE
C. METODY UTVÁŘENÍ SITUACÍ PRO SAMOSTATNOU ČINNOST DĚTÍ A MLÁDEŽE
12. metody pověřování úkolem
– děti jsou pověřování .,službou“, za kterou jsou zodpovědní, mají radost z vlastní důležitosti
13. metoda utváření samosprávy a spolupráce se samosprávou
– metoda pro starší děti, vychovatel se samosprávou a jejími orgány plánuje, provádí,
kontroluje a hod¬notí společnou činnost
FORMY MRAVNÍ VÝCHOVY
1. Školní formy mravní výchovy
2. Mimoškolní formy mravní výchovy
3. Mravní výchova v rodině
– jednotlivé formy se vzájemně propojují
PROSTŘEDKY MRAVNÍ VÝCHOVY
1. Vědecké poznání skutečnosti – etika, psychologie, sociologie, historie, pedagogika. Odhalují mravní ideály a mravní normy, jejich podstatu a úlohu v životě a nutnost jejich zachovávání.
2. Umění – obohacuje jedince o etické představy, stimuluje jeho etické úvahy a podílí se na tvorbě jeho morálních ideálů. Dává podněty k nápodobě, poskytuje mu určité vzory.
3. Hra
4. Tělovýchovné činnosti – formují morální kvality jedince, rozvíjí jeho dosavadní morální profil a obohacují ho o kvality nové. Pěstují vytrvalost, houževnatost, odolnost, překonávání překážek, krizí a nezdarů, stálou mobilizaci sil, zdravou sebedůvěru,
5. prostředí, ve kterém jedinec žije
VZNIK HODNOTOVÝCH SOUSTAV
Morální normy a hodnoty jsou ponejvíce naučené struktury, které si malé děti osvojují nejprve od rodičů, později od učitelů, vrstevnických skupin, sdělovacích prostředků a společnosti obecně. Freud měl za to, že u dítěte vznikají morální postoje a chování vlivem superego, což je z největší části zvnitřnění morálních norem a soudů vštěpovaných rodiči. Bez superega by se dítě chovalo správně pouze v přítomnosti rodičů nebo jiných dospělých.