Esteticko-výchovné zájmové činnosti
Esteticko-výchovné zájmové činnosti :
Literárně-dramatická
-funkce : výchova k literatuře a dramatickému umění
-četba, vyprávění, přednes, dramatizace
-návštěvy kulturních zařízení ( divadlo )
Výtvarná:
-funkce : rozvíjí vnímání, myšlení, cítění, představivost a fantazii, dále rozvoj tvořivosti, vyjadřování, rozvoj kladného vztahu k životnímu prostředí, ve kterém se děti pohybují
-jde o zpracovávání vlastních zážitků, výtvarné zpracování přírody, práce s výtvarnými prostředky
Hudební
-funkce : pěstovat vztah k hudbě a ke zpěvu, rozvíjet schopnost vnímat hudbu, rozvíjet hudební tvořivost
-zpěv hromadný a sólový
-hudebně pohybová činnost
-hra na dětské hudební nástroje
-poslechy
Estetická výchova na 1. stupni ZŠ musí respektovat věkové zvláštnosti dětí mladšího školního věku :
-v tomto věku se vyhraňuje a tříbí vkus
-estetické hodnocení se v tomto období řídí citem ( hezké je to, co mám rád )
-na začátku mezi 6-7 rokem je maminka nejkrásnější, protože je nejmilovanější
-v 10 letech dítě hodnotí krásu podle vnějších znaků ( krásný je ten, kdo je pěkný navenek )
-ve výtvarné oblasti se dětem líbí náměty z reality a to samé se projevuje v jejich výtvarné činnosti
-nemají rády abstraktní obrázky
-v hudební oblasti se dětem líbí výrazný rytmus a melodie
-dokáží rozlišovat písně žertovné i dojemné
Estetické city:
-prožíváme je při hodnocení krásy a ošklivosti zvláště v přírodě, v životním prostředí a v uměleckých dílech
-prožívání krásy podstatně přispívá k obohacení života, k překonání jeho všednosti a jednostranného soustředění na plnění každodenních povinností
-mohou člověka pobízet i k vytváření krásy (péče o květiny, o zelené plochy ve městě, zájmová umělecká tvořivost,…)
-dále napomáhá k lepším vztahům mezi lidmi
– už z antické filozofie vychází důraz na sepětí krásy a dobra ( hledisek estetických a etických ) a to je důležité pro výchovu i utváření způsobu života dítěte