Myšlenkové operace:
-analýza – myšlenkové rozdělení celku na části,př. muž se cítí psychicky špatně(celek), s psychologem analyzuje (rozebere, rozdělí), proč se cítí psychicky špatně(části- je unavený z práce, hádá se s manželkou,atd…) – tyto části způsobují, že se celkově necítí dobře
-syntéza – myšlenkové spojování jednotlivých částí do celku, opak analýzy
Analýza a syntéza jsou nerozlučně spjaté, navzájem se podmiňují, organicky prolínají a spojují. Analyticko-syntetická činnost se uplatňuje např.při každém druhu lidského učení.
-srovnávání – zjišťování podobnosti či rozdílnosti různých předmětů a jevů. Vede ke klasifikaci a třídění.
-abstrakce – vyčleňování podstatných a obecných vlastností předmětů a jevů a opomíjení nepodstatných, vedlejších, individuálních. Např. při popisu vlastností modelky abstrahujeme – zmiňujeme fyzické přednosti, opomíjíme psychické vlastnosti.
-zobecňování – myšlenkové zjišťování a spojování společných a podstatných vlastností jednotlivých předmětů a jevů určité skupiny, př.člověk řekne „jdu do sadu na ovoce“, nikoli „jdu do sadu na jablka, hrušky, švestky,…“ – zobecňuje
-indukce – myšlenkové vyvozování obecného tvrzení na základě znalosti jednotlivých případů, př. na základě osobní zkušenosti s několika lidmi jedné firmy odvozujeme obecný názor na celou firmu