Výchova k tvořivosti…
17.Výchova k tvořivosti, aktivita, samostatnost a tvořivost jako dominanty výchovně vzdělávacího procesu
-každá zdravá lidská bytost je už svým založením aktivní, samostatná a postupně i tvořivá, funkcí výchovného vedení je tyto potence odhalovat, ochraňovat a rozvíjet. Základním východiskem pro dosažení tvořivé úrovně lidského myšlení a jednání je aktivita- jako počáteční zdroj všech projevů, činů a též vrcholných výkonů člověka
Rozeznáváme:
aktivitu pohybovou (lokomoční, senzomotorické)¨
aktivitu biologickou ( tělesný růst, metabolismus, vnitřní sekrece, neurofyziologické procesy)
aktivitu psychickou (vnímání, pozornost, myšlení, učení)
aktivitu interakční (společenská)
aktivitu biopsychickou (úsilí, snažení v jednání, pracovní činnosti)
-důležité je uvědomovat si aktivity neuvědomělé (biologické) a aktivity uvědomělé (psychické)
Aktivizace
Jde o způsob celkové připravenosti organismu k činnosti, je dána zvýšenou funkcí orgánů uvolňujících potřebnou energii
– znamená podněcovat žáky k uvědomělé aktivitě
– získávat je pro cílevědomé učení
– je důležité žáky k učební látce náležitě připravit – motivovat
– učitel může volit zajímavé způsoby práce, vtahovat žáky do různých činností, organizovat problémové situace, využívat pestré instrumentarium výukových metod, prohloubení interakce, komunikace, spolupráce¨
– aktivně pracující žáci jsou na nejlepší cestě uplatnit při učení svou poznávací samostatnost