Skupinová dynamika šikanování
Skupinová dynamika šikanování – vývoj je závislý na vztazích ve skupině k normám, hodnotám.
Postoje školy k šikaně – polopravdy – na každé škole se šikana objeví – názory jako, ať si to vyřídí mezi sebou (nesmysl, oběť nemůže mobilizovat síly,nebo jakmile zasáhneme, šikana se utají,nebo řešení ublíží pověst školy.
Doporučené postupy: otevření klima, spolupráce
1. vyšetření případu
2. jednoznačné odsouzení šikany
3.první fáze nápravy
4.prevence
Prevence ve třídě:
1) podat informace
2) nepřipustit nudu
3) pozorování a korigování vztahů mezi dětmi
Náprava a prevence (týmová práce)
– jednání s obětí
– jednání s agresorem
– -//- s rodiči oběti i agresora
– -//- se žáky (např. diskuse o problému pasivní tolerance…)
– otázka „publicisty“ – zveřejnění celého případu