POČÁTKY A PŘÍČINY VZNIKU SOP, ZÁKLADNÍ POJMY 2.
POČÁTKY A PŘÍČINY VZNIKU SOP, ZÁKLADNÍ POJMY 2.
Vliv sociologie:
– v 19. století sílí názor, že prostředí utváří jedince, člověka, oproti názorům, že člověk se rodí jako hotové individuum
– sociologie při utváření osobnosti pokládá za důležité vlivy prostředí, především prostředí společenského
PEDAGOGIKA SOCIOLOGICKÁ, vystupuje od konce 19. století jako speciální směr p.
ADOLF DIESTERWEG – původ názvu SOP
– ve svém díle „Rukověť“ poprvé používá pojmu social-pedagogig
– spojení sociálních a výchovných úkolů
LA PLAY
– Francouz
– metody zkoumání prostředí
– rodina, jako element společenské struktury
– výzkum rodiny ze všech možných pohledů /příjmy, majetek, vzdělání…/
– ověřitelnou metodu našel ve sledování rozpočtu
sociologická pedagogika – GUSTAV ADOLF LINDNER
– „ Pedagogika na základě nauky o vývoji přirozeném, kulturním a mravním“
– profesor pedagogiky a filosofie na Karlo-Ferdinandově univerzitě
– demokratizace výchovy
– zpřístupnění vzdělání
– vysokoškolské vzdělání učitelů
– vycházel od člověka jako jednotlivce
– zdůrazňuje sociální cíle výchovy, jež mají člověka připravit pro život
– vyšel z Herbarta, Comta, Spensera, Pestalozziho