Užší pojetí obsahu edukace dospělých
5.2.1 Užší pojetí obsahu edukace dospělých
Jak už bylo naznačeno, historicky starší je náš problém obecné charakteristi- , i ibsahu na půdě školské, při výchově a vzdělávání mládeže. V tomto smyslu b fo i mulován j ako soustava vědomosti, dovedností (návyků), jež mají být osvo-feny.
Jako obsah se chápe soustava poznatků, vztahů mezi nimi aj., vyjádřená zvláště ■ představě učiva. Podle stupně a druhu škol jsou pak koncipovány obsahy jako yučovací předměty, zahrnující nejrůznější poznatkové, operační, receptivní aj. ustavy. Koncepce vyučovacích předmětů jsou chápány jako relativně stabilní oustavy, jejichž změny probíhají v poměrně volním rytmu, pokud srovnáváme pracování obsahů ve výchově a vzdělávání dospělých v organizacích. Realiza-• vyučovacích předmětů ve výuce ve školství pro mládež je vázána centralizo-unou normou, osnovou předmětu a širší územní platností. Naproti tomu se v edukaci dospělých objevuje i užší, odlišná podoba tohoto ojetí obsahu. Kromě stabilních předmětů ve školské výchově a vzdělávání i ipčlých nacházíme ještě specifické akční pole různých subsystémů výchovy i vzdělávání dospělých, v nichž se opěvuj jednorázovou integraci tematických fOků podle potřeb praxe. Tyto tematické bloky mají svou vlastní dynamiku ni by využití a osvojování. Zmíněná problematika se stává předmětem andra-|iky.
V tomto smyslu mizí představa vyučovacího předmětu i centrálně závazných inov realizace. Zcela specifická je koncepce obsahu v užším pojetí ve výchově vzdělávání dospělých, která zahrnuje jak stabilní vyučovací předměty, tak ťdnorázově integrované tematické celky.
I cktor tedy musí počítat s tím,že na jeho přípravu budou kladeny střídavě i dosti Iné požadavky, dané potřebou buď dodržet již předem určený obsahový rá-. nebo naopak ve speciálních případech tento rámec vytvořit a realizovat, současné etapě rozvoje zřetelně převládá v praxi samé chápání obsahu vý-m v a vzdělávání v tomto užším pojetí.