Metody tělesné výchovy a sportu
6.6.4.7 Metody tělesné výchovy a sportu
Jako celek nejsou v edukaci dospělých stabilizovány, neboť se nepokládají za systémový komplex. Tyto metody se jeví účelově jako nástroje pro dosažení (upevnění) různých úrovní fyzické zdatnosti. Spadá sem edukační báze volno-čusová (rekreační) i metodiky dosažení sportovních způsobilostí neprofesio-nálních a poloprojesionálních. Samostatnou, již propracovanou základnou se ukazují soubory metod k edukaci (výcviku) profesionální povahy. Lze rozlišo¬val metody výcviku ryze sportovního, který je osou profesí ve sportovním od-v«M ví (tenis, hokej, fotbal aj.) od metod výcviku profesí, kde je fyzická zdatnost pouze předpokladem k výkonu hlavních činností. Sem patří výcvik některých Částí ozbrojených složek jako limitující součást jejich profesní kvalifikace, vý¬cvik záchranných sborů, vázaných fyzickou zdatností zvláště k obsluze potřeb¬ných zařízení apod. Koncepce uvedených výcvikových metod vybraných pro¬fesí preferují podle daných cílově-obsahových struktur vytváření a prohlubová¬ni psychomotorických dovedností a návyků. Metody akcentují plnění cílů peri¬odickým, intenzívním opakováním (procvičováním) různých operací v různých l“ idmínkách. Expozice je obvykle informativní a demonstrativní, opakování se • I‘ ■ i e s průběžnou kontrolou. Výsledky se prezentují praktickou realizací.
Stručné shrnutí
Andragogika věnuje pozornost různým úrovním tvorby metodického /itkladu edukace. Děje se tak sledováním problematiky metod tvorby ob-«uliu edukace, přípravy a motivů edukace, edukačního působení i řešení t“ oblému. Své kompetence rozšiřuje andragogika k metodám diagnostic-i n a dalším. Nevyhýbá se však metodice školské, klubové či konferenční opagandistické, mediální) Typizaci metod rozvíjí v menším měřítku ob¬le jen v profesní edukaci. Při rozpracování metodických úrovní se opírá o základní metodické postupy.