Zvukové prameny se v sebevzdělávání pracovníků redukují obvykle na magnetofonový záznam, případně kompakt
Zvukové prameny se v sebevzdělávání pracovníků redukují obvykle na magnetofonový záznam, případně kompakt. Tyto zvukové prameny se uplatňují při individuálním studiu cizích jazyků, hudebních i slovesných děl. Pro studující však – jde-li o prameny hromadné výroby – mohou poskytnout pouze všeobec¬né základy. Odborná terminologie musí být pro účely sebevzdělávání zvláště zaznamenávána na magnetofonový pásek. Některé zvukové prameny zmíněné¬ho typu bývají kombinovány s příslušným instruktivním textem.
Prameny pořizované studujícím tvoří specifickou část studijních materiálů. Jsou to zvláště písemné záznamy proslovených přednášek, letmá grafická sché¬mata, fotografie a magnetofonové záznamy. Tyto prameny zachycují takovou realitu, s kterou se studující přímo setkává na pracovišti a která není jiným způ¬sobem zpracována. Z těchto pramenů jsou nejdůležitější záznamy proslovených přednášek, referátů i důležitých diskusí. I když bývají spontánní a nepropraco-vané, mají být předmětem pozornosti při ukládání a využívání jako prameny ostatní. Sebevzdělávající se pracovník se zásadně nemá vyhýbat pořizování ta¬kových pramenů, neboť se tím vytvářejí a upevňují potřebné intelektuální do¬vednosti, např. soustřeďování pozornosti, zvyšování a prohlubování aktivit sys¬tematického náslechu aj. Podobně při studiu takových pramenů ožívají myšlen¬kové pochody, jimiž byl provázen záznam, opakují látku i nezajímavou, restruk-turují ji apod. Jiným textovým pramenem, který si pořizuje studující, jsou kon¬spekty a excerpce z prostudovaných textů. Už sám záznam a jeho pořizování vytváří příznivé podmínky pro osvojování látky. Je to zvláště nutností soustře¬dit pozornost, průběžně restrukturovat vlastní poznatky i poznatky z předlohy a osvojovat si nejen fakta, ale také jejich pořadači systémy.