Edukační příležitost
8.1.2 Edukační příležitost
Jak vyplývá z předchozího, je edukační příležitost důležitým prvkem celoži¬votní edukace. Také koncentrace edukačních příležitostí vede k institucionalizaci v tom smyslu, že se vytváří v té či oné podobě trvalejší báze k další repro¬dukci příslušných činností, jinak hierarchicky roztroušených. V takovém případě se stává edukační příležitost finálním elementem, výsledkem různých činností této incitucionální báze. Nastolením edukační příležitosti se naplňuje lo¬kální integrace zájmů, smysl celé široké organizátorské nadstavby, instrukčně metodické činnosti horizontálně i vertikálně rozložené aj. Charakter, druh, po¬čet a frekvence edukačních příležitostí v sezóně v daném územním rámci je sou¬časně výrazem celoživotní edukace, jak se rozvíjí v centru i v okresech. Podle toho může být edukační příležitost chápána jako reprezentant intencionálních snah v místní kultuře. V jejím rámci narůstá potencionální andragogické akční pole, umožňující rozvoj osobnosti účastníků. V tomto andragogickém akčním poli můžeme sledovat multiplikaci pozitivních postojů k edukaci, růst i rozvoj interakcí lektorů a účastníků edukace. Edukační příležitost je předpokladem vzniku malých sociálních skupin, které jsou významným činitelem v sociální komunikaci. Tyto malé skupiny mohou mít nejrůznější tvářnost. Tak může být tato edukační příležitost chápána současně jako nabídka sociální komunikace. Ta zprostředkovává každému jednotlivci možnost volby forem seberozvoje. Je též stimulem dalšího vzdělávání a sebevzdělávání. Lze ji označit i jako prostře¬dek realizace cílově programové roviny.
Edukační příležitost má v různých sociálních podmínkách různou podobu. Vyznačuje se několika výraznými rysy, k nimž náleží zejména zřetel k cíli, ob¬sahu a frekvenci edukačního působení, dále zřetel k posluchači (účastníkovi) a sociálnímu prostředí a konečně i zřetel k hmotnému prostředí. Podle toho, jaká příležitost je vytvořena, formuje se její realizací i příslušné andragogické akční pole a jeho charakter. To pochopitelně ovlivňuje účinnost edukace. Se zřetelem k tomu nechápeme edukační příležitost jen jednorázově, ale v souvis¬lostech s dalšími příležitostmi a v souvislostech s působením prostředků hro¬madného šíření informací. Edukační příležitost se utváří tak, aby ji mohl využít širší okruh účastníků. Tomu by měla odpovídat i její nabídka.