Skladba činností
8.3 Skladba činností
Věnujme nyní pozornost – v souvislostech vpředu uvedených — edukaci do¬spělých jako soustavě cyklických činností. Podnětem k analýze této oblasti ja¬kožto soustavy objektivně dané je obecná potřeba rozvoje občanské společnos¬ti, zpřesňující své perspektivy. To, co přispívá k hlubšímu poznání struktury těchto činností i struktury institucionálních článkuje tak ve středu jejího zájmu a pozornosti. Edukace dospělých jakožto soustava cyklických činnosti, zaklá¬dající proporce edukace, zde mají vyhraněnou podobu a mohou být také před¬mětem pozornosti řídících orgánů.
Vzájemná závislost jednotlivých činností je předpokládaná. Praxe sama mnoh¬dy tyto závislosti nepropracovává, čímž se snižuje účinnost řízení edukace jako celku. Za cyklické činnosti, zakládající existenci edukace dospělých, pokládá¬me 1. tvorbu programů, 2. organizaci, 3. edukační působení samé, 4. zjišťování účinnosti tohoto působení a 5. přípravu reprodukce cyklu činností. Cykličnost zmíněných činností lze charakterizovat jednak jejich stálým pořadím, vyplýva¬jícím z funkcí činností, jednak opakováním cyklů jako celků. Proměnlivý ob¬jem cyklu v čase a dislokace činností v územním celku nebo na pracovištích patří ke specifickým rysům organizace edukačních činností dospělých.