Organizační formy
8.5 Organizační formy
Didaktické pohledy by byly neúplné, kdyby nezahrnovaly základní charakte¬ristiky organizačních forem edukace dospělých. Někdy se jim říká v profesní terminologii akce. Jejich specifikem je jejich mobilita. Mohou být, ale také ne¬musí být vázány na edukační centrum. Za organizační formu pokládáme časově ohraničené didaktické akční pole, nadané vlastními formálními pravidly aktivit a procesů. Podle nich se řídí iniciativy shromážděných osob, tvorba funkčních článků které je vyjadřují, vztahy mezi vytvářenými články i doba trvání aktivit, prostorově ohraničených. Zatímco je metoda ideálním myšlenkovým postupem, je organizační forma jejím materializovaným projevem.
Organizační forma je forma aktivit. Andragogicky významné jsou aktivity edukační, výcvikové, tvůrčí (umělecké i mimoumělecké) a další. O jejich širo¬kém horizontu v permanentní (celoživotní) edukaci vypovídal již před lety ne¬jeden odborný pramen (Lengrand, 1968). Organizace všeobecně je důležitá slož¬ka procesu řízení. Jejím smyslem je vytváření takového systémového celku, v němž všechny jeho části plní cíle, pro něž byl zřízen. Tato forma může být chápána i jako autonomní edukační centrum, pokud se vyznačuje příslušnými vztahy a stabilitou článků, subjektů činností i celkovou kapacitou zamýšlených výkonů. Za takové edukační centrum, byť ne trvale fungující, můžeme ve smys¬lu řízení považovat i volné shromáždění osob. Organizační forma, sloužící edu¬kaci, se však za (autonomní) akci pokládá obvykle jen tehdy, pokud jsou účast¬níci shromážděni tváří v tvář. Ostatní (kumulované) formy mohou tvořit celky vyššího typu. Organizační forma je základním projevem řízení edukačního pro¬cesu. Reprezentuje_/e«o/wé« edukační příležitosti jako důležitý formální před¬poklad edukace dospělých (Pospíšil, 1973). Kvalita a kvantita stabilních i mo¬bilních vzdělávacích příležitostí spoluvytváří kvalitu a kvantitu celoživotní edu¬kace.
Zmíněná autonomní organizační forma dále odděluje předmět andragogické didaktiky od předmětu didaktiky pedagogické. Jako instalovaný celek je orga¬nizační forma též samostatným předmětem řízení. V jejím rámci pak probíhá řízení edukačního procesu. Seskupení organizačních forem vede k instituciona-lizaci, tj. k vytváření dlouhodobě fungujících funkčních komplexů (institucí). Jak dále uvidíme, mohou být tyto instituce rovněž autonomní. Mohou být také součástmi jiných (provozně či výrobně ekonomicky fungujících) funkčních cel¬ků vyššího typu. Instituce uskutečňují podle toho různé formy a druhy edukace dospělých a vytvářejí svá organizační seskupení pod vyšším stupněm řízení (např. státního, korporativního aj.).