Kurs středoškolského typuje složená organizační forma
Kurs středoškolského typuje složená organizační forma, jejíž základní jed¬notkou je buď lekce nebo vyučovací hodina. V jeho průběhu se vyskytují všechny hlavní didaktické fáze, jako je vytváření vědomostí, jejich upevňování a ověřo¬vání výsledků. Kurs tohoto typu nelze zaměňovat s přednáškovým cyklem, kte¬rý je založen pouze na expozici obsahu a příležitostném zaujímání stanovisek k němu ze strany účasntíků. Kurs středoškolského typu se v oblasti profesionál¬ní průpravy vyskytuje jen ve vybraných případech. Kurs středoškolského typu musí být dobře připraven po stránce didaktické, musí mít svou cílovou strukturu jako celek i v jednotlivých lekcích (vyučovacích hodinách). Poněvadž je obsah rozdělen na malé části (kroky, informace), s kterými se po jejich expozici ještě dále pracuje, stoupá ve srovnání s přednáškovým cyklem jeho účinnost. Prodlu¬žuje se ovšem doba jeho trvání ve srovnání s přednáškovým cyklem. Kurs stře¬doškolského typu jako vyhraněná organizační forma má svůj název podle stup¬ně škol, jejichž edukační proces je v nejednom ohledu srovnatelný s edukačním procesem v tomto kursu. Po organizační stránce nutno pro chod kursu bilanco¬vat potřebné materiální zabezpečení včetně pomůcek pro lektory i účastníky. Kurs středoškolského typu má své nezastupitelné poslání tam, kde je nutno vyučovat statickým obsahům s rozvinutými strukturami. Tak např. cizí jazyky, technické normy nebo podvojné účetnictví nelze pouze odpřednášet. Zmíněnou a další problematiku nutno analyzovat, opakovat, procvičovat a její znalosti ově¬řovat. Se zřetelem má kurs středoškolského typu i několik desítek lekcí či vyu¬čovacích hodin a trvá i déle, než jedno vyučovací období. Tento kurs je vždy prezenční. Zvolená organizace má být uplatňována beze změn po celou dobu jeho trvání.