Výcvikový kurs
Výcvikový kurs. Jeho posláním je vytváření (prohlubování) dovedností a ná¬vyků. Dovednosti mohou být intelektuální nebo senzomotorické. Organizační forma tohoto typu kursu je založena na praktických činnostech, uskutečňova¬ných s příslušným materiálním vybavením. Realizace cílů vrcholí v návyku, tj. automatizované dovednosti. Vědomostní složky programu mohou být shrnuty ve vstupní instruktáži nebo přednášce. Ta může být ke kursu připojena disloko¬vané v samostatné organizační formě. Výcvikové kursy jsou častou součástí širších edukačních programů zvláště v profesní průpravě. Jádro didaktických fází se koncentruje v rovině opakování (cvičení). Klasifikované (zhodnocené) výsledky opakování mají povahu průběžné (výstupní) kontroly. Organizace vý¬cvikového kursu spojuje větší počet lekcí (akcí) než přednáškové cykly. Pokud trvá déle – část roku – přechází do organizace praktického vyučování. Organi¬zace výcviku je náročná: procvičování je individuální, skupinové, při obsluze přístrojů a zařízení je nutný dozor, o realizovaných operacích bývá vedena evi¬dence aj. Po metodické stránce je výrazné časté užívání názorných prostředků (reálií) a demonstrací. Program může zahrnout též organizaci exkurze jako sa¬mostatné formy. Výcvikový kurs má široké praktické využití – od způsobilosti k řízení motorových vozidel až k obsluze zbraňových systémů. Náročnost orga¬nizace stoupá zejména při využívání trenažérů, simulátorů a jiné výcvikové tech¬niky. Organizace zahrnuje i spolehlivou administrativu, týkající se studijních dokladů.