Didaktický management
9.1 Didaktický management
Je to subjekt řízeni edukačních akcí, center, institucí či organizací. Jako funkční složka není nápadný. Ale objektivně existuje, dokonce i tam, kde zdánlivě není k potřebě. Samozřejmě, že se utváří jinak v instituci stabilně pracující a jinak v samostatné krátkodobé akci. V edukaci dospělých má své specifikum. Spočí¬vá ve spontánní interakci vztahů účastníků edukace a nestabilních didaktických kapacit. To má své výhody v možnostech poznávání těchto vztahů a nevýhody v kolísající kvalitě didaktických aktivit. Rodící se specializovaná edukační cen¬tra oscilují mezi těmito dvěma póly. Transformace didaktického managementu z úrovně příležitostných operací do stabilní funkční struktury je možná i v nevýhodných podmínkách.
Úkolem edukace dospělých je (opustíme-li nyní filozofícko-historické po¬zadí věci) kultivace osobnosti. Každý didaktický management by měl znát hlavni nástroje k plnění tohoto úkolu ve svém akčním poli. A nejen znát, ale pracovat s nimi. Patří sem zvláště vytváření podmínek k osvojování konkrét¬ních poznatkových souborů, obohacení hodnotového systému a stimulace dal¬šího sebevzdělávání. Organizačním předpokladem k tomu je (autonomní) edukační akce. Je nutno ji chápat jako pracoviště. Toto pracoviště má svoji cílově-programovou rovinu, plán činnosti, subjekt i objekt řízení, materiální prostředí a další složky. Má svou odbornou problematiku didaktickou, mar¬ketingovou, perzonální, organizační, provozně ekonomickou a další. Didak¬tický management má svou objektivní funkční strukturu. Nelze ji zaměňovat s perzonálním vybavením. Toto vybavení je výrazem funkční struktury, niko¬liv naopak, jak se to chápalo dříve v úřadech. Funkční struktura existuje bez ohledu na aktuálně možný stav pracovníků. Jeden pracovník může — je-li k tomu kvalifikován — plnit následně i souběžně různé funkce. Může být jejich inter¬ním stálým či externím příležitostným garantem. To je produktivní představa funkční struktury didaktického managementu. Ten nezná byrokratickou lineární prioritu či pořadí úkolů. Pracuje v cyklech činností, které mají svůj začátek a konec. Tak například příprava edukační akce může začínat lektorským za¬dáním a končit analýzou výsledků.