Podklady k edukaci
9.3 Podklady k edukaci
Koncepční příprava vychází z představy očekávaného zájmu veřejnosti. Ten¬to zájem zjišťuje marketing – průzkum potřeb a jeho interpretace. Tato fáze není předmětem andragogiky. Ve školství byl již dříve zřízen samostatný obor „řízení a správa škol“. V edukaci dospělých se jednotlivá pracoviště vyrovná¬vají s úkolem zjišťování zájmu veřejnosti různým způsobem podle svých mož¬ností. Tyto iniciativy se řadí do úrovně zájmů o tématiku programů, v menších rozměrech do běžného náboru účastníků pro jednotlivé akce, resp. do smluv¬ního (profesního) závazku jednotlivých osob – spolupracovníků. Koncepční příprava edukační akce zahrnuje, programový plán, vyjádřený soupisem při¬pravovaných akcí. Děje se tak podle pravidel, která si určuje samo edukační centrum. Plán nemá být administrativní přítěží, nicméně uživatelé mají mít dostatek informací o konkrétních akcích. Důraz se klade na jejich zaměření a termíny, charakteristiky a ekonomické nároky. Jádrem koncepčních příprav je však projekt akcí – kurzů, přednáškových cyklů, příp. dalších vyšších cel¬ků. Bez projektů edukace může sice fungovat popularizační nebo informační akce, ale nemůže pak nárokovat příslušný stupeň didaktické účinnosti. Pro¬fesní příprava a jakákoliv další edukace s evidovanými výsledky se má reali¬zovat jen podle projektů. Ten by měl být pro specializovanou instituci samo¬zřejmostí. Projekt je nástroj řízení edukačních a organizačních aktivit, nut¬ných k realizaci edukační formy. Zahrnuje cílové struktury edukačního proce¬su, charakteristiky tématických celků nebo jednotlivých přednášek i termínové dispozice pro účastníky. Lektorům přináší přehled odborné tématiky, její os¬novu a rozsah. Ostatním účastníkům pak hlavní studijní informace, týkající se požadavků ke studiu, povinností mimo instituci, závěru studia a další doporučení k využití získaných znalostí.