JEAN JACQUES ROUSSEAU 2.
JEAN JACQUES ROUSSEAU 2.
– nezůstává u pouhého popisu a navrhuje řešení:
1. POLITICKÉ – kolektivní řešení, jak vybudovat spravedlivý stát
2. PRIVÁTNÍ VÝCHOVA – při výchově je nutné člověka především uchránit, izolovat, ale vychovat tak, aby byl ke vstupu do společnosti dobře vyzbrojen, to popisuje ve svém základním díle Emil, čili o výchově
„EMIL, čili o výchově“
– zaznamenává ohromný úspěch
– stal se tento způsob velmi moderním
– jeho dílo vyvolalo prudkou kritiku v církevních kruzích a na R. byl vydán zatykač z podnětu biskupa
– utíká na venkov
– po 8 letech se tajně vrací do Paříže
„VYZNÁNÍ“
– zde popisuje např., že své děti odkládal do sirotčinců
– snaží se ukázat určitý mravní boj, poklesky
– chce ukázat naprosto upřímně, a že se všemi poklesky bojoval
– osvícenská filozofie nebyla jediným kořenem k jeho myšlení
– hlavním pramenem, jež ho dovedl k důležitosti mravní stránky člověka bylo křesťanství – DVA PRAMENY – 1. osvícenství, 2. duchovní stránka člověka
– dlouho se v něm všechny jeho názory utvářely společně s osvícenskou teorií
– orientuje se jen na to, co je poznatelné vnímatelné
– středem světa je myslící subjekt, jenž se abstrahuje od tradice, opírá se pouze o svůj úsudek a o něj opírá všechny své názory – vliv SENZUALISMU= význam vnímání
– R. se drží tohoto vývoje od racionalismu /rozumovosti/ přes empirismus /existuje jen to, co můžeme dokázat/ k senzualismu