Podobně jako výše.
Podobně jako výše. Em.jsou základním motivačním systémem lids.chování.Z hlediska adaptace mají em.různou fci, např.fcí radosti je pohoda a připravenost k přátelským interakcím, fcí strachu vyhýbání se ohrožení apod.
B) Teorie zaměřené na kognitivní interpretaci emocí
Je poznání předpokladem pro vznik emocí?
Schachter – Singerova teorie emocí
Fyziologické reakce, subjektivně vnímané jako vzrušení, jsou nespecifické a mohu nabývat jakéhokoliv obsahu. Specifičnost prožitku teprve na základě subjektivního zhodnocení situace, kt.jej vyvolala. Pro em.prožívání významné nespecifické vzrušení a následně subjektivní zhodnocení situace.
Teorie kognitivního zhodnocení Roberta Lazaruse
Em. je faktor s regulačním významem, tzn.povede k přerušení dosavadní činnosti a bude čl.aktivovat či tlumit, dle potřeby. Je-li čl. v situaci, kt.hodnotí jako výzvu či hrozbu, může na ni reagovat různým způsobem. Aby ji zvládnul, může měnit své pocity, přehodnotit význam situace či usilovat o její změnu.