Základní poznávací procesy v průběhu lidského vývoje
ŠKOLNÍ VĚK
vnímání – zrak – se mezi 8 až 10 rokem dokončuje – vnímání vzdálenosti, prostoru, kauzality (má dostatek vědomostí a zkušeností)
– okolo 8 roku DIFERENCOVANE vnímání (individuální na základě zkušeností)
představování- dochází k vytváření FANTAZIJNICH představ
– velký rozvoj fantazie se projevuje hlavně ve hrách
– EIDENTICKE představy (=živé)
PUBESCENCE
vnímání – zaměřuje se spíše na detaily
– pochopení hlubších vztahů mezi jevy – rozvoj vztahového vnímání se projevuje v kresbě, činnostech atd.
představování – fantazijní představy — denní snění
ADOLESCENCE
vnímání – vnímání nám od 20 do 25 let dosahuje nejvyšší kvality, protože došlo k rozvoji centra analyzátoru vnímání je tedy nejostřejší, mladiství má smyl pro harmonii, smyslnost, barevnost… a vyhraněnost podle zájmů a postojů
– celistvost, výběrovost, zaměřenost…
– hlavně receptory
– čich: čichové buňky jsou nejkvalitnější v tomto období, všímáni si vůně kolem sebe, vůně květin, domácnosti.. .vytvoření si vlastní vůně pomoci parfému, chci někomu vonět
– zrak: hlavně smysl pro harmonii, všímáni si vzhledu lidí, stylů, tvarů…
– chuť‘: se adolescentovy stále mění
– sluch: silné vnímání hudby, zvuků, melodie. . .vyhraněnost
– hmat: všímání kvality materiálu, dotyk…
představování — opouštění od fantazmat nabývající denního snění, snění přes den je více reálnější, ale přesto je třeba si ponechat určitou míru denního snění
– – snění se nám tedy objevuje hlavně přes noc — kvalitní sny, které vznikají z prudkého rozvoje hormonů
– – fantazijní
– – konstruktivní