Učení
faktory ovlivňuiící průběh učení:
1) prostředí – mikroklima kombinace světlo,teplota 21°C, hluk, ozón-čerstvý vzduch
2) související s učícím se – vše co souvisí s biologickou podmíněností psych.
a) délka učení – 30 min., přestávka kratší, individuální, v závislosti na věku
b) fyzický stav-nemoc (menší kvalita),únava (fyzická),uspokojení bio. potřeb
c) psych. stav citový stav, nálady (dobrá podpora), pozornost (roztržitost a rozptylování)
d) vlastní typové zvláštnosti typ temperamentu (S a CH intenzivněji, rychleji se naučí než M a Z)
e) motivace chtění se naučit
f) vztah k učební látce který předmět se máme naučit
g) stupeň rozvoje schopností – rozvinutá vloha, kdo má vysoké IQ je schopen se rozvíjet se svém oboru, ale ne v normálních věcech
3) související s učební látkou
a) struktura – povaha učebního materiálu (souvislý text, pojmy, dává nebo nedává smysl)
b) stupeň konkrétnosti a abstraktnosti názornost učebního materiálu
c) pestrost a zajímavost učebního materiálu – budoucí uplatnění učební látky
d) rozsah učební látky
e) jednoduchost a přehlednost
metody učení a opakování:
metody – se dělí podle toho, jestli se učíme v celku nebo počástech
celek: – výhody vztahy, logické vyvození
– nevýhody dlouhý časový úsek pro učení
částečná: -výhody – kratší úseky, snadnější zapamatování,dobrý pocit,že se něco naučil
-nevýhody – daleko těžší vyvozovat logické návaznosti
= ideální je metoda kombinovaná
opakování celkové nebo částečné, paměť a stupeň vybavování po celcích nebo po částech
a) orientační osnova toho, co se učíme
b) doplňující op. k určitému pojmu další poznatky, vysvětlení
c) systemizující op. dané dohromady, souvislosti s předchozí látkou, předměty
op. – přesná reprodukce – lehce se zapomíná, špatně se navazuje
– svými slovy – látce rozumíme