Sociometrie
22.3 Sociometrie
= zjišťování sociálně – emocionálních vztahů mezi členy malých skupin. Výsledkem je sociogram, který podává obraz vzájemných vztahů.
Základní pravidla pro použití sociometrického testu:
Dotazovaní musí vědět, z jakého souboru mají volit, musí být vymezeny hranice skupiny.
Počet voleb má být omezený. (preference osob na prvním, druhém a třetím místě.)
Výběr musí být proveden podle určitého kritéria nebo činnosti.
Volba nemůže být prováděna anonymně, ale je nutné zachovat výpověď v tajnosti.
Otázky musí být jednoznačné a pochopitelné.
Výsledky mají být použity k pozitivním zásahům do skupiny
typy sociogramů:
„sociometrická hvězda“ – mluvčí, neformální vedoucí skupiny
sociální extraverze sociometrické hvězdy – orientován mimo rámec skupiny
sociální plachost (sociální introverze) – chce účastnit dění ve skupině, ale nemá dost odvahy
sociálního chlad – dispoziční omezení (autista), situační projev