Sbližování sociologie a pedagogiky
Sbližování sociologie a pedagogiky
Vztah sociologie a pedagogiky byl po mnoho let rozporuplný až podezíravý. Na jedné straně měli pedagogové obavy, že sociologie povyšuje sociální skutečnost na jedinou pedagogickou normu, na druhé straně vytýkali sociologové pedagogům, že izolují svůj pohled od společenské reality. Postupně se obě disciplíny významně přiblížily. Pedagogika pochopila, že je třeba vidět výchovný fenomén v jeho sociálně kulturních souvislostech. A sociologie byla schopna uznat společenský význam pedagogiky a především pedagogické praxe.
Mezi sociologií a pedagogikou však existují určité styčné body. Abychom si lépe uvědomili, ve kterých oblastech dochází k průniku odborného zájmu sociologie a pedagogiky, připomeňme si definici pedagogiky (definice sociologie je uvedena výše). Pedagogika je vědou o výchově, tedy o záměrné, cílevědomé a dlouhodobé přípravě jedince pro osobní život a život ve společnosti. Na základě těchto definic pak můžeme nalézat společná témata, a to jak v oblasti makrosociologické, tak v oblasti mikrosociologické. Problematika vztahů mezi společností a výchovou, resp. vzděláním, či otázky týkající se funkcí školy ve společnosti, jsou tématy vhodnými pro makrosociologické přístupy. Naopak konkrétní témata z reálného života školy – např. vztahy mezi rodiči a učiteli, ředitelem a učiteli, mezi spolužáky apod. předpokládají přístupy mikrosociologické.