Psychologie práce
3. Psychologie práce
Koncem 19 století si lidé uvědomili možnosti využití psychologických poznatků v ekonomii, ve stejné době byly s tímto spojeny i první studie o lidské práci. Různé oblasti společenského života organizace, podniky, apod. si postupně uvědomily, že úspěch ve velké míře spočívá v kvalitě pracovního týmu a na kvalitu pracovního týmu vplývají vzájemné interakce,pracovní podmínky, prostředí práce, dokonce výzdoba a architektura, způsoby řízení týmu, odpočinek, relaxace,atd.
Tato problematika vyvolala bouřlivý vznik nových psychologických disciplín, které se snažily vyřešit danou problematiku těchto vyjmenovaných oblastí. Takto vznikly psychologické disciplíny, které jsou součástí psychologie práce. Především poradenská psychologie práce, psychologie lidských vztahů (human relations), inženýrská psychologie (ergonomie), psychologie organizace. Další velikou oblastí se stala reklama. Kde se poznatky z oblasti psychologie motivace a psychických procesů dají využít pro úspěšnější prodej, získaní uznání apod., tuto oblast dnes silně reprezentuje psychologie reklamy, zákazníka, prodeje, trhu apod.
Vznik psychologie práce je spojován se jménem anglického antropologa F. Galtona(1822-1911) Jeho zájmy se soustředily na podíl dědičnosti v utváření osobnosti člověka a zvlášť ve vztahu ke genialitě. Další poznatky přinesly výzkumy psychofyziologických procesů vnímaní a také studium a měření interindividuálních rozdílů.