Písemné zpracování pracovní zkušenosti je důležité
Písemné zpracování pracovní zkušenosti je důležité všude tam, kde je nutno tuto zkušenost přenášet (např. na mladé pracovníky), kde je nutno ji hodnotit, kde je nutno v praxi rozhodovat o tom, zda navržené řešení bude dále užíváno, zda se v praxi osvědčilo nebo ne. Proto se jako téma ukládá v různých kursech pro pracovníky v organizacích, zvláště pro pracovníky vedoucí a pro lektory.
Sám věcný problém tu není hlavním věcným (tematickým) celkem. Důležité jsou operace při realizaci problému. Studující, který popisuje svou zkušenost, musí spolehlivě ohraničit jádro problému a potom vypovídat o četných okol¬nostech. Jeho písemné vyjádření má dát odpověď na nepsané otázky „Co – kde – kdo – jak – čím – proč – jak dlouho – s jakým výsledkem“ atd. Písemné vyjádření přináší zcela konkrétní stanovisko zpracovatele k věci, kritické hod¬noceni, návrhy na opatření, dosažené výsledky a argumentaci s užitím příkladů z praxe, má-li být dosavadní zkušenost dále prohlubována.
Z praxe jsou známy četné přík lady, kdy dobrá zkušenost zapadla právě proto, že se nenašel nikdo, kdo by ji formalizoval, tj. správně popsal a zveřejnil, kdo by zhodnotil dosažené výsledky a spolu s nimi podmínky, v nichž bylo těchto výsledků dosaženo. Lektor (instruktor), který neumí popsat pracovní zkušenost, není kvalifikovaný odborník ani tehdy, vlastní-li vysokoškolský diplom. To se plně vztahuje i na výchovného pracovníka: také tímto způsobem osvědčuje vý¬sledky sebevzdělávání.